► Rázovité úpravy tabulového skla v podání studentek z Ústí jsou k vidění v Praze
Výstava Distinctive Surface, kterou pořádá pražská Galerie Kuzebauch, představuje tři sklářské výtvarnice nastupující generace ateliéru Skla Fakulty umění a designu UJEP - Kateřinu Kobrlovou, Perizat Gabdulakhmet a Sholpan Asherbekovou. Výstava potrvá od 12. července do 31. srpna 2017. Galerie se nachází na Praze 6 v ulici Říčanova 19, vstupné je zdarma, otevřeno je od 9.00 do 17.00 hodin.
Autorky nedávno absolvovaly SUPŠ v Kamenickém Šenově. Nové technologické a výtvarné zkušenosti získávají v Ústí, kde začaly studovat v ateliéru Skla u Ilji Bílka. Bílek na konci tohoto akademického roku z čela ateliéru odešel, stejně jako jeho asistentka Dana Zikmundová, která je i kurátorkou výstavy. Zikmundová komentuje práci svých studentek: „Někdy se zdá, že je to sám proces technického řešení, který nakonec určuje finální podobu díla. A autorky jej pokorně, ne však bezmyšlenkovitě, přijímají. Materiál mají pod kontrolou, ale nebojují s ním. Jejich tvorba je intuitivní, emotivní a nechává zároveň dostatek prostoru divákovi, aby v ní nalezl přesně to, po čem v daný moment touží.“
Kobrlová a Gabdulakhmet letos ukončily 2. ročník. Asherbeková nastoupila loni. Všechny tři se na začátku studia potýkaly s ateliérovým zadáním, podle kterého se měly najít a rozvíjet vlastní téma. Dana Zikmundová během vernisáže zmiňuje, že toto zadání často studenty vede k materiálovým experimentům. I Asherbeková a Gabdulakhmet se vydaly touto cestou. Obě původem z Kazachstánu, pracují s tabulovým sklem, jeho vlastnosti kombinují s voskem či textilními vlákny. Vznikají hrubozrné obrazy, rozoraná pole připravená podchytit návštěvníkovu pozornost a vyživit jeho představivost.
Kateřina Kobrlová v oknech galerie vystavuje čisté linie i plochy, které umí na přilehlé zdi rozehrát pozoruhodnou spleť stínu. „Ve své tvorbě se vyrovnává vzpomínkami na gymnastiku, která pro ni byla a stále zůstává nezbytnou součástí života. Transformace životních zážitků dříve aktivní sportovkyně do oblasti umění má jakýsi terapeutický účinek. Koncentruje se především na dynamickou kompozici, kterou ztvárňuje pomocí laserových či vodních paprsků,“ uvádí Zikmundová.
Perizat Gabdulakhmet, Bez názvu, 2017, kombinovaná technika
Dvě z vystavujících se zúčastnily vernisáže přes Skype, v době letních prázdnin již pobývají v rodném Kazachstánu
Kateřina Kobrlová, Pohyb, světlo, sklo, 2016, tabulové sklo prořezávané vodním paprskem
Sholpan Asherbeková, Led, 2017, kombinovaná technika
Text: Tereza Lišková, foto: archiv autorek, archiv Galerie Kuzebauch
Aktuálně
►Kryštof Mařatka: Nové světy klavíru
► Evy Eisler – Ochočené nekonečno
► Seminář matériO' Fokus: Trendy a šetrné materiály v praxi 28.11.
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
15. 11. 13:02
Dobrý den, děkuji za další zajímavý článek. Rád bych upřesnil, že v některých z ...
Michael Rada - Recyklovaná jízda: Skateboardy z leteckých součástek i rybářských sítí
18. 10. 16:13
Dobrý den, děkuji za zajímavý příspěvek. Je škoda že autoři nejnovějších publikací, ...
Michael Rada - Řemesla, 1. díl: Proč v Evropě mizejí umělecká řemesla a jaké jsou jejich vyhlídky do budoucna?
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU