CZ / ENG

Všímáme si

Kengo Kuma vyprodal Betlémskou kapli. Představí tam svou cestu za obnovením tradic japonské architektury

Architekt Kengo Kuma kombinuje tradiční prvky japonského stavitelství se současnými trendy. Mezi jeho realizace se brzy zařadí i nový olympijský stadion. Jak se mu daří obnovovat tradice japonské architektury? Na to snad odpoví během své přednášky v Betlémské kapli, která se uskuteční u příležitosti zahájení výstavy KENGO KUMA / VOWEN ve středu 5. října. 

Kengo Kuma vyprodal Betlémskou kapli. Představí tam svou cestu za obnovením tradic japonské architektury

Kapacita úvodní přednášky je již naplněna. Poslední lístky budou v prodeji hodinu před přednáškou, kdy propadnou nevyzvednuté rezervace. Zmiňovaná výstava, kterou stejně jako přednášku pořádá Galerie Jaroslava Fragnera, potrvá do 20. listopadu. Bude umístěna ve velkém sále galerie a ve foyer. Návštěvníky seznámí s téměř dvěma desítkami modelů. Expozici doplní i časová mapa, která názorně ukáže vývoj architektovy tvorby. Můžeme se těšit na hmatatelnou cestu za obnovením tradic japonské architektury. 

Úvodního slova přednášky Kengo Kumy se ujme profesor Petr Kratochvíl. Ten stihl před zahájením výstavy odpovědět i na otázku, zda se japonskému architektovi daří obnovovat tradiční japonskou architekturu. „Myslím, že se Kengo Kumovi opravdu podařilo propojit japonskou tradici se současností – a to nejen proto, že často pracuje s tradičními materiály jako dřevo, bambus, rýžový papír, dusanou hlínu se slámou nebo používá tradiční konstrukční principy a detaily. Především totiž navazuje na tradiční japonský cit pro propojení stavby s krajinou a místem, interiéru a exteriéru, na zapojení vody jako prvku stavby a na zvláštní světelnou atmosféru, který prostupuje jeho interiéry. Zároveň je však japonská tradice připomínána nenostalgickým způsobem. To není hra na minulost, ale je z ní vyzdvihováno to, co i mnozí jiní architekti jako Wright nebo Raymond považovali za inspirativní předzvěst moderního chápání architektury,“ říká profesor Kratochvíl. Většina Kumových děl bude prezentována ve formě modelů. Atraktivní bude i samotná instalace výstavy, která má podobu desek položených na bambusové konstrukci a bude tak dobře ilustrovat Kumovo pojetí architektury.

Přednáška a výstava Kendo Kumy v Praze je první, kterou se svým ateliérem ve střední Evropě pořádá. Jeho tvorba upoutá lehkostí staveb a použitými materiály. Kumovu tvorbu provází od počátků jeho kariéry dřevo. Důležitou roli mu dává i u staveb tvořených převážně pohledovým betonem – například dřevěnými schody v Observatoři Kiro-San, vyhlídkové platformě zapuštěné do vrcholu hory Kiro-San, po které je i pojmenována.

 Návrh olympijského stadionu v Tokiu 2020 tradičně pracuje se zelení; souhra s okolím je Kumovou doménou

Se dřevem pracuje Kuma různorodým způsobem. Používá ho v podobě latí a lamel, kterými tvoří fasády a podhledy stropů, ale i celých nosných konstrukcí. Svůj cit pro práci se dřevem využil i při návrhu olympijského stadionu pro hry v Tokiu 2020. Stavba, která byla v původním návrhu Zahy Hadid sice dynamická, ale přesto velmi robustní, získala v pojetí Kumy zcela jiný rozměr.

Jeho rukopis následuje tradiční prvky japonské architektury, která je známá svou lehkostí a světelností. Kuma si předsevzal na tuto tradici navázat a dát jí výraz hodný 21. století. Architekt založil ateliér Kengo Kuma & Associates v roce 1990 a téměř od počátku se v jím realizovaných projektech zmíněné předsevzetí odráží.

 Vizualizace pavilonu pro Prahu; realizace byla odložena na příští rok

Důležitou součástí jeho návštěvy měla být i instalace dočasného pavilonu pro Prahu, který měl najít své místo před stadionem Viktoria Žižkov na Praze 3. Jeho realizace se ale odkládá na rok 2017. Návštěvníci galerie budou moct zhlédnout alespoň realizaci drobného objektu ze štípaného bambusu. Během workshopu ho pod vedením Mamiya Tanaky, architekta z kanceláře Kengo Kumy, postaví studenti architektury.

Záznam z přednášky (vložena 17. 10. 2016)

► Texty a fotoreportáže o architektuře, umění a současné podobě řemesla najdete i v prvním tištěném vydání magazínu Material Times ► K dostání je na vybraných v Praze, Brně, Ostravě a Liberci a e-shopu PageFive a ArtMap. Najdete je i v Galerii Jaroslava Fragnera na Betlémském náměstí.

23. 9. 2016 Aktualizováno: 3. 10. 2016, Text: Jiří Jaroš, zdroj foto: Kengo Kuma and Associates, Galerie Jaroslava Fragnera

Komentáře

PŘEDMĚTAUTORDATUM

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek




© Copyright 2013 Happy Materials, s.r.o.
Obsah časopisu je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření článků včetně fotografií bez souhlasu vydavatelství je zakázáno.
Design © Helena Jiskrová
Tvorba webu: NETservis s.r.o.