CZ / ENG

Všímáme si

Šperky putují po Evropě a vyprávějí příběhy slovenských osobností

Nová kolekce šperků Pass it on vyniká rozmanitostí materiálů a inspiruje se úspěchy významných osobností slovenských dějin. Nestavme jim další pomníky nebo sochy, ale připomínejme si jejich příběhy nadčasovými šperky mladé generace slovenských umělců – i tak by se dala shrnout koncepce výstavy. Poprvé byla k vidění na začátku června v Berlíně na festivalu designu DMY. V průběhu letošního roku se objeví ještě v Bruselu, Paříži, Eindhovenu, Budapešti a Vídni.

Šperky putují po Evropě a vyprávějí příběhy slovenských osobností

Výstavu připravila organizace Flowers for Slovakia, která nyní na putovní výstavě Pass it on představuje dvacet mladých architektů, designérů a šperkařů. Ti pak prostřednictvím originálního designu a materiálu vyprávějí příběhy slovenských ikon, například Karla Plicky, Mórice Beňovského, Izabely Textorisové nebo Jána Majka. Rozmanitost použitých materiálů citlivě vykresluje jednotlivé životní příběhy osobností z oboru architektury, hudby, politiky, sportu nebo umění.

 

The World of Dreams: taje, nebo tuhne? Designérka Mária Kobelová při tvorbě šperku inspirovaného národním umělcem Albínem Brunovským pracovala s parafínem. Šperk ve tvaru klobouku odkazuje na toulavé, neustále se měnící myšlenky a cesty do světa snů. Parafínová krajina vystihuje imaginativní realismus, který je pro Brunovského typický, a tak ani nevadí, že zvolený materiál, obvykle používaný na přípravu polotovarů šperkařských modelů, autorka nechává v surovém stavu. Integrita objektu se rozbíjí a znovu skládá. Vznikají nedefinovatelná monstra či božská stvoření.

 

Náhrdelník The Charm of the Underground od Ľubomíra Slovinského se skrze materiál dostává k jádru věci. Kolekce šperků vytvořená krystalizací octanu sodného doslova simuluje tvorbu jeskynních úkazů, jež uchvátily speleologa-samouka Jána Majka.

 

Brož Petry Šebové je z ocelové vaty zasazené v měděném drátu. Tato brož se podobně jako bodlák na svého nositele přichytí i bez spony. Připomíná první slovenskou botaničku, objevitelku bodláku Carduus textorisianus Izabelu Textorisovou.

 

Goliér jako symbol dominance a vůdčího postavení. Cestou moderních technologií se vydal František Tóth. Jeho šperk vytiskla 3D tiskárna. Šperk The Golden Yarn je límec věnovaný životnímu příběhu dobrodruha, spisovatele a krále Madagaskaru – Móricovi Beňovskému. Tvar moderně pojatého okruží se zvedá a klesá podobně jako sinusové vlny, v nichž se střídaly úspěchy a neúspěchy v životě tohoto velikána.

 

Šperk, který vypráví o nejlepších letech na ledu, se jmenuje Traces in the Ice. Transparentnost polymetylmetakrylátu využil Patrik Knoblich. Pozlacené linky symbolizují zářezy bruslí do ledu, pět vrstev plexiskla pak připomíná pět nejúspěšnějších let krasobruslaře Ondreje Nepely v kariéře na ledě.

 

Objekt The Mind Sings Petry Debnárové se skládá z dlouhých tenkých proužků stříbrného plátu, které evokují obilí, trávu nebo vlasy ve větru. Metafora zpívajícího větru v trávě odkazuje na dokumentární film Karla Plicky z roku 1933. Šperk v podobě party (ozdobné čelenky), která tvoří nezbytnou část slovenského kroje, připomíná všestrannou Plickovu osobnost a jeho vášeň pro folklor a tradice.

 

Jako monument se tyčí do výšky mosazný meziprsten Filipa Horníka. Šperk The Parachute ve tvaru letícího padáku se pomyslně snáší na dlaň nositele. Vyniká vtipem a čistotou provedení. Filip připomíná slovenského konstruktéra a vynálezce Štefana Baniče, jehož slavný patent na padák se ukrývá pod číslem 1 108 484.

 

Pohled do instalace na DMY v Berlíně (zdroj foto: Flowers for Slovakia)

Za koncepcí a přípravou výstavy stojí organizace Flowers for Slovakia, jejíž vznik iniciovali designéři Lars Kemper a Peter Olah. Lars Kemper ve spolupráci s Pilsner Urquell v letech 2012 a 2013 realizoval limitovanou sérii ručně vyráběných sklenic, které se každoročně předávají jako dar pro papeže. Peter Olah navrhl trofej pro cyklistický závod Tour de France a pracuje jako designér Škody Auto. Spolu se podíleli například na realizaci skleněného modulárního systému Hydrogene pro společnost Lasvit. Od roku 2009 ve spolupráci s Michalou Lipkovou z Fakulty architektury STU v Bratislavě sdružují mladé talenty, kterým formou projektů zprostředkovávají kontakt s realitou povolání designéra. 

Mezi další autory, kteří během putovní výstavy představí své šperky, patří Zdenka Bubáková, Andrea Ďurianová, Jozef Eduard Masarik, Vanda Gábrišová, Silvia Gálová, Beáta H. Kuraj, Dominika Mačáková, Jan Machýček, Beáta Madajová, Veronika Očadlíková, Nikola Orgoňová, Barbora Rutová a Lucia Tomaschová.

► O porcelánových špercích Pavly Vachunové i šindelích z Valašška čtěte v papírovém vydání magazínu Material Times. Najdete tam texty a fotoreportáže o současné podobě řemesla a vztahu tvůrců ke hmotě. ► K dostání je na vybraných v Praze, Brně, Ostravě a Liberci a e-shopu PageFive.

29. 6. 2016 Text: Tereza Anderlová, foto: Adam Šakový / Flowers for Slovakia, úvodní foto: objekt od Beáty Madajové / Badges of Honour

Komentáře

PŘEDMĚTAUTORDATUM

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek




© Copyright 2013 Happy Materials, s.r.o.
Obsah časopisu je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření článků včetně fotografií bez souhlasu vydavatelství je zakázáno.
Design © Helena Jiskrová
Tvorba webu: NETservis s.r.o.