CZ / ENG

Téma týdne

Potřebujeme přizpůsobivá a tvůrčí města, která se nebojí experimentovat

Současná situace v Evropě nás nutí zamýšlet se nad tím, jak si poradit s přílivem nových obyvatel. Migrace však může mít závažný dopad i v momentě, kdy lidé začnou z měst odcházet. Města pak zůstávají prázdná a řada jejich částí je nevyužitá. Na téma Města a migrace se zaměřil také letošní ročník reSITE festivalu. 

Potřebujeme přizpůsobivá a tvůrčí města, která se nebojí experimentovat

► switch to English version

To, že se správným přístupem je možné opravdu téměř cokoliv, demonstroval architekt Krister Lindstedt, který na mezinárodní konferenci reSITE představil projekt přesunutí celého švédského města Kiruna. Jeho recept na úspěšné urbanistické megadílo zní zdánlivě jednoduše: „Než jsme začali přesunovat město – prostorově i mentálně –, rozhodli jsme se, že musíme nejdříve mluvit s lidmi.“ Urbanista Martin Klamt zase během konference přirovnal současné problémy ve městech k Rubikově kostce. „Možností, jak je nastavit, je spousta, ale najít to správné řešení chce čas, trpělivost a hlavně ochotu experimentovat.“

A ta rozhodně nechybí Marcusovi Westburymu, který se do Prahy na reSITE přijel podělit o své zkušenosti z rodného města Newcastle v Novém Jižním Walesu, kde vytvořil projekt Renew Newcastle. Díky tomu se ve městě podařilo rozjet více než dvě stě tvůrčích a komunitních projektů. V rámci jeho dalšího počinu Renew Australia se znovuotevřela více než stovka prázdných nemovitostí napříč Austrálií. Oba dva zmiňované projekty se dočkaly řady ocenění. „Zásadní je chuť experimentovat, aby lidé věci rovnou zkoušeli, místo aby o nich jen snili,“ říká Marcus Westbury.

Newcastle byl tradičním průmyslovým městem, kterému dominovaly místní železárny. Ty nicméně přestaly v 90. letech fungovat a lidé postupně začali z města odcházet. V roce 1989 město zasáhlo zemětřesení, po kterém mnoho budov zůstalo zničených. Jedním z těch, kteří odešli, byl také Marcus, který se tehdy odstěhoval se do tisíc kilometrů vzdáleného Melbourne.

Newcastle, jak ho viděl Marcus Westbury před devíti lety

K pronájmu?

Prázdné budovy v centru Newcastlu jsou červeně označené, takto situace vypadala v roce 2008

Při pozdějších návštěvách svého rodného města v roce 2007 a 2008 zjišťoval, do jakého stavu se Newcastle dostal. Většina budov u hlavní třídy zůstala úplně prázdná, viděl zabedněná okna a nápisy „Na prodej“. Tehdy přišel Marcus Westbury s nápadem na projekt Renew Newcastle. Skrze příslib oživení čtvrti se mu podařilo s majiteli prázdných budov domluvit výhodné smlouvy – nájemníci mohli platit jen poplatky za vodu, elektřinu a pojištění budovy. V objektu mohli být vždy na třicet dní s tím, že dohodu pak bylo možné prodloužit, ale vždy jen o měsíc.

Podmínkou vždy byla tvorba něčeho originálního, nezáleželo na tom, zda půjde o řemeslo, software či design šperků. Řada těchto firem či podniků fungovala již dříve on-line, ale postrádala odpovídající fyzický prostor. Dříve opuštěná místa se tak postupně zaplnila a lidé si mohli vyzkoušet, zda mají jejich nápady reálnou šanci na úspěch.

„Došlo k obrovské transformaci města. Téměř osmdesát budov se nám podařilo znovu zaplnit a další stovky nových projektů a podniků pak začaly v návaznosti samy,“ popisuje Marcus Westbury proměnu města. „Na druhou stranu ty nejdůležitější změny jsou méně výrazné, spíše psychologické. Lidé teď o Newcastlu přemýšlejí jako o místě, které je zajímavé navštívit, kde zahájit svůj projekt nebo založit firmu, a to je nejspíš ten nejzásadnější dopad ze všech,” dodává. Fungující model z Newcastlu dnes převzali na více než dvaceti místech v Austrálii i jinde ve světě. Nyní se tímto způsobem oživují místa v Nizozemsku, Kanadě nebo na Novém Zélandu. 

Postupně, od jednotlivých budov, bloků až po celé ulice se centrum města opět začalo zaplňovat. Fotka zachycuje podobu ulice v roce 2011

V centru města našli nové působiště například módní návrháři, designéři i řemeslníci

„Kreativní odvětví jako design, umění, móda, hudba, psaní nebo fotografie jsou po kulturní, ekonomické i sociální stránce nesmírně důležitá. Vyprávějí naše příběhy a pojí nás tak dohromady. Vytvářejí také nová pracovní místa a ekonomickou hodnotu,“ vysvětluje Marcus a pokračuje: „Nemůžete být stejní jako všichni ostatní a očekávat, že se k vám lidé pohrnou. Originalita je pro místo klíčová a právě v tom jsou tvůrčí lidé obvykle velmi dobří.“ Newcastle se v roce 2011 dostal v průvodci Lonely Planet (jako vůbec první australské město) mezi výběr top 10 měst na světě, která stojí za to navštívit.

Marcus Westbury působil jako urbanista, spisovatel, iniciátor několika komunitních projektů a sociálních podniků i festivalový organizátor. Je autorem knihy Creating Cities, která vyšla díky rekordní crowdfundové kampani. Westbury je i tvůrcem a moderátorem televizní série „Bespoke“ a „Not Quite Art“ televize ABC Austrálie. Svoji jedinečnou zkušenost s Renew Newcastle a Renew Australia nyní zúročuje v další práci. V současné době působí jako výkonný ředitel sociálního podniku Collingwood Arts Precinct v Melbourne. Z původního areálu technické školy přímo v centru města by během nadcházejících tří let měl vzniknout nový domov pro umělce, kulturní organizace a kreativní průmysly.

Na městech ho zajímá především to, jak se chovají, ne jak byla postavena. „Místa, kde žijeme, nejsou jen fyzickým prostorem nebo architektonickými objekty. Jsou kombinací energie, motivace a příležitostí. Ty však mohou být až příliš často potlačovány mechanickými nebo všedními maličkostmi. Města se pak postupně stávají nefunkčními a mnohdy si toho lidé ani nevšimnou,“ upozorňuje Marcus Westbury v knize Creating Cities.

Města musí přemýšlet o svém směřování. Musí se chystat už dnes na to, jak by sama sebe ráda viděla za dvacet let,“ říká Martin Barry, ředitel reSITE. Pro města je zkrátka velmi přirozené, že se stále mění. Transformují se v závislosti na turistickém ruchu, obchodu či průmyslu, lidé z nich odcházejí a přicházejí a často se mění také jejich funkce. Zároveň tak mohou být jakýmsi zrcadlem společnosti. Úkolem architektů, urbanistů, ale i všech jejich obyvatel je města (a potažmo i sami sebe) na tyto změny připravit.

 

Text: Kateřina Hendrychová, úvodní foto: Tomáš Princ, foto: archiv Renew Newcastle

(vybrané video zaznámy z reSITE 2016 najdete zde)

► O tom, jak urbanistické pojetí prahy vidí architektka Pavla Melková a jak se o oživení vesnice zasadil švýcarský architekt G. A. Caminada, čtěte v papírovém vydání magazínu Material Times. Najdete tam texty a fotoreportáže o současné podobě řemesla a vztahu tvůrců ke hmotě. ► K dostání je na vybraných v Praze, Brně, Ostravě a Liberci a e-shopu PageFive.

4. 8. 2016

Komentáře

PŘEDMĚTAUTORDATUM

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek




© Copyright 2013 Happy Materials, s.r.o.
Obsah časopisu je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření článků včetně fotografií bez souhlasu vydavatelství je zakázáno.
Design © Helena Jiskrová
Tvorba webu: NETservis s.r.o.