CZ / ENG

Pod rukama

Bloker Petr Novák: Práce rukama je povznášející

Bloker Petr Novák pracuje jako dokumentátor v Národním technickém muzeu. Svoji lásku ke strojům a lidské práci nezapře ani ve své dílně v samém srdci pražského Břevnova. Část strojů, které mu pomáhají při výrobě ručně dělaných bloků, si vyrobil nebo navrhl sám. „Když někdo něco umí a dělá to rukama, tak je to povznášející a osvobozující. Hrozně si těch lidí vážím,“ říká a listuje starým atlasem hub.

Bloker Petr Novák: Práce rukama je povznášející

Text: Tereza Lišková • Foto a video: Tomáš Princ


Petr Novák sedí v malé dílně, kde dříve rámoval obrazy a brousil nože. Nakonec se díky souhře náhod pustil do výroby bloků. „U kamaráda jsem kdysi viděl ručně vyráběné bloky a říkal jsem si, hele to je výzva,“ říká o začátku své cesty za autorským dílem z papíru. Jednoho dne se zmínil před tchánem, který zrovna dělal v papírenském průmyslu, že by chtěl začít dělat bloky. „Najedou tchán volá a říká, ať si v sobotu přijedu pro tunu papíru. Tak jsem jel a přivezl to. Složil jsem ji v garáži,“ vzpomíná Novák. Na místě se pak rozhodl, že se do výroby bloků skutečně pustí. „Tohle bych nepokreslil do smrti,“ řekl a začal.

 

 

Rozpáral blok od svého kamaráda. Podíval se, jak je udělaný, a začal zjišťovat, jak by ho mohl vyrobit sám s tím, co měl k dispozici. „Začal jsem se stavbou dílny, vystěhoval jsem přebytečný nábytek. Dal jsem tam pracovní stoly. Díky každému dílčímu úspěchu, který jsem s výrobou měl, jsem si pořizoval nové drobné stroje, které jsem potřeboval.“ Začal shánět stohovou řezačku. Papšer vyměnil za starý saxofon s muzikantem a loutkářem bydlícím v sousedství. Oprášil a opravil tiskařskou satinýrku, kterou v šestnácti letech navrhl a nechal vyrobit u kamarádů. „Co jsem si nemohl pořídit, to jsem si vymyslel a udělal,“ říká. „Chci, aby to byla ruční výroba od A do Z. Co nejvíce věcí si udělám sám vlastníma rukama.“