Obrazem
Dóm chaosu od Martina Rajniše postavili z kmínků a plastových pásků
Experimentální stavbu Dóm chaosu představila o uplynulém víkendu v rámci Life Sciences Film Festivalu + Street Food Festivalu v prostředí kampusu v pražských Dejvicích Huť Architektury profesora Martina Rajniše. „Chaos je stále více považován za nedílnou, dokonce vítanou součást společnosti,“ podotýká architekt.
„Chceme demonstrovat vzájemný vztah chaosu s důsledně promyšlenými prvky. Stavba vznikla živelně a měla by ukázat, že je možné realizovat strukturu, která bude lidem připomínat jejich svět. Stejně jako les, moře, písečné duny. Příliš velká uspořádanost je totiž jedním z hendikepů současné architektury a společnosti vůbec. Takže vzhůru k chaotické struktuře, vzhůru ke svobodě,“ říká k realizaci a netradičnímu způsobu zpracování Rajniš, autor řady významných staveb a projektů v Česku i v zahraničí.
Stavba vznikala v průběhu otevřené dílny a kromě studentů se na ní mohli podílet i dobrovolníci z řad návštěvníků. Dočasná instalace je postavena z dřevěných kmínků o délce asi dva a půl metru. Stavba „chrámu“ trvala zhruba dva a půl dne. V Dejvicích ji můžete vidět do 8. listopadu.
Stará, moderní a experimentální. Střet několika architektur na jednom místě.
Jako spojovací materiál posloužily stahovací pásky z plastu. Místo nich by se ale daly použít i další materiály – provazy, lýka, kov.
K propojení několika dílů posloužilo stavební lešení. Žádné těžké stroje, žádná komplikovaná technika.
Klíčový materiál – větve ze stromů, přesněji kmínky.
Studenti kontrolují spoje a zároveň provádějí zatěžkávací zkoušku. Drží!
Dóm působí stylově i chaoticky. Do prostředí kampusu skvěle zapadá. Škoda, že jen dočasně.
Martin Rajniš, autor dejvické dílny i mnoha experimentálních a architektonických děl u nás i v zahraničí.
V noci působí stavba ještě zajímavěji. Některým připomíná výtvarný objekt, jiní v něm vidí podobu prehistorického zvířete.
Experiment v prostoru, který je funkční a dokáže i pobavit. Sami to ale raději nezkoušejte.
Nasvícený dóm láká zvědavce i v noci.
19. 10. 2015 Text a foto Tomáš Tesař
Aktuálně
► Materiály ve scénografických procesech
► Queer materialities, queer technologies
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU
14. 9. 11:41
Děkuji z krásný článek s ještě hezčím názvem.
Bylo by dobré, kdyby díla umělců ...
Michael Rada - Upleteno z plevele
1. 9. 06:58
Dobrý den, děkuji Vám za článek, který navazuje tématicky na mé vlastní texty ...
Michael Rada - „Městské doly“: jak využít potenciál elektroniky, kterou už nepotřebujeme