Všímáme si
Za meditativním stavem mysli a váhou kamene k Vltavě. V trojském zámku vystavuje Aleš Hnízdil a Jiří Kačer
Od 29. března do 3. listopadu 2019 je v rámci výstavního programu Galerie hlavního města Prahy nedaleko řeky k vidění výstava Sochy a objekty – Aleš Hnízdil, Jiří Kačer. Místem setkání sochařských děl se stal Zámek Troja, díla vrostla do interiéru zámku i do prostorů barokní zahrady. Kurátorkou výstavy je Magdalena Juříková.
-
Za meditativním stavem mysli a váhou kamene k Vltavě. V trojském zámku vystavuje Aleš Hnízdil a Jiří Kačer
Text: Tereza Lišková • Foto: © Galerie hlavního města Prahy, úvodní foto: dílo Aleše Hnízdila, Cyklická energie a prolínání vědomí
„Oba autoři patří ke stejné generaci, která nastupovala v osmdesátých letech. Jejich práce se však liší jak materiálem, tak způsobem uvažování o hmotě, prostoru a poslání uměleckého díla,“ uvádí Magdalena Juříková. A dále vyzdvihuje kontrast obou autorů: „Kačerovy kameny vznikají v pomalém soustředěném procesu opracování kamenných bloků a Hnízdilovy objekty zas vytrysknou vzhůru poměrně rychle díky své aditivní technologii.“ Vystavená díla obou autorů návštěvníci naleznou v interiéru i exteriéru. „Jeden z autorů je více přítomen v zahradě a druhý zas uvnitř. Jeden pracuje s hmotou, s historickými konotacemi kamene a druhý s lehkým kovem a stavy naší mysli,“ upřesňuje.
Jiří Kačer a Aleš Hnízdil v Trojském zámku. Výstava je k vidění do 3. listopadu 2019
Jiří Kačer, sochař a restaurátor, se potýká s kamenem. Objekty, které prošly jeho rukama, mohou připomínat nálezy archeologů či živelnější živočišné formy, jiné naopak zvou do říše, kde tvar a strukturu určují pravidla geometrie. „V Troji je Jiří Kačer zastoupen i v roli restaurátora, neboť se podílí na obnově barokních skulptur slavnostního schodiště, jejichž autory jsou bratři Hermannové,“ dodává Juříková.
Kámen v podání Jiřího Kačera
Hnízdilovy abstraktní práce, ponejvíce vertikálně vystavěné objekty z nerezových tyčí, jsou inspirovány taoismem a buddhismem. „Aleš Hnízdil je původem rovněž kamenosochař, dnes jej však zajímá spíše efemérní sféra vědomí a možnost prolínání myšlenek v nekonečném prostoru. Jeho kompozice vzpínající se k obloze představují vzepnutí myšlenek, které si žijí vlastním životem a proudí prostorem, protkávají jej a stávají se součástí kosmu,“ uvádí kurátorka v textu k výstavě.
K návštěvě výstavy mohou ponoukat i klidná zákoutí zámeckého parku a přilehlého okolí. Aleš Hnízdil osvětluje svůj vztah k místu, kde se výstava odehrává: „Trojský zámek i přilehlý park se štěpnicí mám rád jako celek. Čínské salonky jsou mimořádně zajímavé a v tomto období začíná kvést jabloňový sad, a to je snad ta nejkrásnější procházka vůní a květů, která mě naplňuje harmonickou energií a zjitřuje moje vědomí.“ A pak se z celku areálu vztahuje blíže k vystaveným objektům a jejich bezprostřednímu okolí: „Na samotné výstavě mám nejraději místo v druhém patře, kde je moje kruhová instalace Genetický kód vědomí. Ve stejné místnosti běží video Cyklické energie a prolínání vědomí. Díla vznikla právě pro tuto výstavu, vzájemně se dobře doplňují. Je to poprvé, co stojí takto vedle sebe.“
Objekty Aleše Hnízdila v prostředí Trojského zámku
Jak Hnízdil hodnotí setkání svého kondenzovaného výseku reality s barokním výrazem trojského zámku? „Trochu jsem se obával nástropních maleb, které jsou velice výrazným prvkem, ale překvapivě to v kontextu mých vertikál nakonec nebyl žádný problém. Moje vertikální objekty, směřující do prázdna v prostoru jako komunikační osy našeho vědomí, venku korespondují se skutečnou oblohou a uvnitř s oblohou namalovanou ve freskách.“ Hnízdil dále podotýká, že výstavě prospívá i změna počasí a dynamika, která v jarních dnech prostupuje zámecký park. „Větrné počasí posledních dnů oživuje objekty v exteriéru a probouzí jejich kinetickou energii. Žijí tak svým vlastním životem, a to je přesně to, oč mi v jejich případě jde. Každý objekt má svůj vlastní rytmus a podle toho i cestu do prostoru. Stejně jako naše vědomí.“
Plné vstupné (dospělí) činí 120 Kč, snížené 60 Kč (studenti), 30 Kč (senioři). Výstava (U Trojského zámku 1/4, Praha 7) je otevřena od úterý do neděle od 10.00 do 18.00, v pátek pak od 13.00 do 18.00. Zahrady se zavírají v 19.00. Galerie v rámci svého programu nabízí i řadu doprovodných dílen, které se uskuteční v Oranžérii Trojského zámku.
15. 4. 2019
Aktuálně
► Materiály ve scénografických procesech
► Queer materialities, queer technologies
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU
14. 9. 11:41
Děkuji z krásný článek s ještě hezčím názvem.
Bylo by dobré, kdyby díla umělců ...
Michael Rada - Upleteno z plevele
1. 9. 06:58
Dobrý den, děkuji Vám za článek, který navazuje tématicky na mé vlastní texty ...
Michael Rada - „Městské doly“: jak využít potenciál elektroniky, kterou už nepotřebujeme