Ptáme se
TreeHouse: Jan Tyrpekl o jedinečné stavbě v korunách stromů
„Byli jsme čtyři kluci, co si vzali dva týdny volno v práci – Honza Hyk, Jára Kejř, Adam Ulrich a já. Veškerou podporu nám zajistil můj strýc, má nedaleko statek. Na staveništi jsme i spali, občas se někdo přijel podívat, každý večer se pořádalo grilování a projekce filmu na plátně nataženého mezi stromy,“ říká architekt Tyrpekl, který stojí za projektem TreeHouse. Dům zavěšený do stromoví poblíž Hrusic nachází jedinečnou cestu k propojení architektury s přírodou.
Text: Klára Vajchrová • Foto: Antonín Matějovský
Na příbytek vestavěný do korun stromů jsem se přijela podívat v rámci neformální kolaudační slavnosti, kterou pro své známé zorganizovala parta okolo architekta Jana Tyrpekla. Tree House se nachází v malebné přírodě na ovčí pastvě u Hrusic - tato středočeská obec je rodištěm malíře Josefa Lady. Tree house byl postaven jako experimentální stavba čtyř kamarádů a vznikl jako pokus přiblížit lidem českou krajinu a prožít v ní silný autentický zážitek. Způsob ubytování ve spojení s přírodou v moderním pojetí, tedy “glamping”, se v posledních deseti letech rozšířil po celém světě. I v Čechách pomalu vznikají místa, kde můžete načerpat energii v plném sepjetí s okolní krajinou, Tyrpeklův Tree house k tomu přímo vybízí. Do domečku se vstupuje po dřevěných padacích schodech, z vnitřku se vám díky svému originálnímu zavěšení do stromů a průhlednému plášti naskytnou krásné výhledy a neobvyklý pocit pobytu nad zemí. Šum větvoví umocňuje úchvatnou atmosféru a pocit absolutního soukromí. Středu místnosti dominuje originální vestavěný krb, který si kluci také sami vyráběli.
Architekt Jan Tyrpekl vystudoval Fakultu umění a architektury v Liberci, kde nyní pokračuje v doktorandském studiu. Pracoval pro několik ateliérů na Taiwanu, ve Španělsku, Dánsku a Finsku. V současné době vede vlastní praxi.
Jaký je Váš vztah ke dřevu jako materiálu?
Ze dřeva jsem začal stavět, protože tyto malé objekty vznikají svépomocí a dřevo je levné a jednoduché na opracování. Ale samozřejmě dřevo je stále nejvhodnější materiál k celé řadě staveb – z hlediska udržitelnosti a ekologie.
Současný fenomén návratu k přírodnímu stavitelství vnímáte tedy pozitivně?
Určitě ano. Obecně jsou dle mého názoru dvě možnosti, jak udělat stavební průmysl udržitelný, což současné mainstreamové metody nejsou. První je onen návrat k přírodnímu stavitelství – používání místních technik a materiálů atd. Druhý je naopak používání high-endových technologií – 3D tisk, kompozitní materiály apod. Obě cesty jsou důležité, já se ale věnuji především té první.
Konstrukce Vašeho stromového obydlí je postavena převážně ze dřeva, nabízí se otázka, jakou má objekt životnost…
Objekt je ze dřeva a plášť z polykarbonátu. Dřevěné platformy jsou zavěšeny nezávisle na sobě, takže se stavba obejde bez sloupů a člověk má unikátní výhled 360°. Záměr vznikal bez výkresů, přizpůsoboval se tvarově korunám stromů, poměrně velké rozpony nosných prvků, které bylo nutné instalovat bez mechanizace, zavěšení pláště, apod. Sami jsme také vyráběli ohniště. Životnost odhadujeme na 3 roky, pak objekt demontujeme.
22. 9. 2020
Aktuálně
► Materiály ve scénografických procesech
► Queer materialities, queer technologies
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU
14. 9. 11:41
Děkuji z krásný článek s ještě hezčím názvem.
Bylo by dobré, kdyby díla umělců ...
Michael Rada - Upleteno z plevele
1. 9. 06:58
Dobrý den, děkuji Vám za článek, který navazuje tématicky na mé vlastní texty ...
Michael Rada - „Městské doly“: jak využít potenciál elektroniky, kterou už nepotřebujeme