VŠÍMÁME SI
Inter Alia Zuzany Kubelkové
Výstava Zuzany Kubelkové s názvem Inter Alia, která v pražské galerii Kuzebauch probíhá od 22. dubna do 16. června, je již druhou samostatnou přehlídkou autorky v tomto prostoru. Nejnovější řada autorských váz a objektů s názvem Frozen Landscape navazuje a rozvíjí předchozí experimentální série designových objektů Sui Generis a nositelných masek El Cuco, v rámci kterých autorka zkoumala možnosti použití transparentních skleněných a tmavých čedičových textilií.
Text: Ján Gajdušek • Zuzana Kubelková; Floating island I; 2022; foukané, lehané sklo; 85 x 50 x 3 cm • Foto © archiv autora
Jde o průmyslově vyráběné mikrovlákenné tkaniny, které ve formě pravidelných zapletených rastrů na první pohled nepůsobí dojmem, že jde stále o sklo. Zuzana Kubelková však tyto textilie určitým rukodělným zpracováním, které připomíná pletení a vázání košíků či copů a následným protavením transformovala zpět do podoby skla a surového čediče.
Série Frozen Landscape aktuálně vystavená v galerii Kuzebauch z této logiky vychází a posouvá tyto materiálové experimenty jiným směrem. Čedičová textilie již netvoří samotné „tělo“ objektů, ale přesouvá se na povrch váz, kde vytváří složité struktury roztrhaných vláken textilie a funguje tak jako výrazný dekorativní prvek.
Barevnost váz je inspirována sérií abstraktních obrazů, které jsou součástí expozice a kombinují akrylovou barvu s měkkým pastelem.Téma a obsah těchto nástěnných obrazů autorka přenesla do trojdimenzionálních objektů, ve kterých jsou tahy a linie čedičové textilie na povrchu skla pomyslnými tahy pastelu či štětce na povrchu obrazů.
Zuzana Kubelková; Bad romance series; 2022; foukané sklo, skelná textilie; 100 x 50 x 46 cm • Foto © archiv autora
Vystavené vázy jsou vytvořeny technikou švédského přejímaného skla (Swedish overlay), která spočívá v procesu postupného spojování dvou skleněných baněk umístěných na oddělených sklářských píšťalách a otáčení jedné skloviny naruby přes druhou. Při tavení je čedičová textilie pevnější než sklo a udržuje si svou formu určitého pásu objímajícího a utahujícího objem vázy. Proměnlivá barevnost textilie, která přechází od lesklých měděných odstínů až po tmavou hněď a čerň je určena délkou a intenzitou protavení. Při vyšších teplotách tak tekuté sklo s vrstvou barvy dokáže vlákenným rastrem textilie proniknout a na povrchu vázy vytvořit abstraktní kresbu.
Přestože mají aktuálně představená díla Zuzany Kubelkové jasnou návaznost na předchozí, výše popsané série, ze kterých vychází, v obecné rovině je její práce velmi různorodá. Od abstraktních objektů zkoumajících fyzikální síly, reakci na průniky či destrukci (série Proces deformace, 2012) přechází k performativním kinetickým objektům, u kterých zkoumá chemické procesy tvorby krystalů, které samovolně vyrůstají před zraky diváků (projekt My Chemical Romance, 2014). Nebo monumentální skleněnou světelnou stěnu z modulárních dílů pro Preciosu Lighting ve spolupráci s Martinem Oplem, která vypadá jako složená z krystalů ledu až po hledání možností zpracování křehkých skelných textilií v podobě zmíněných nositelných masek a abstrahovaných váz. Zuzanu Kubelkovou zajímá hranice, kdy se materiál začne chovat jinak, než jsme zvyklí. Její sklo se tedy zdánlivě nechová jako sklo.
Zuzana Kubelková; Icy blue (Frozen landscape series); 2021; foukané sklo, čedičová textilie; 12 x 13 cm, 12 x 11 cm, 12 x 16 cm • Foto © archiv autora
Zuzana Kubelková (*1987) je absolventkou ateliéru skla pod vedením Ilji Bílka na Fakultě umění a designu při univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (2014). Svou tvorbou definuje pojem experiment ve skle. Pracuje s netradičními materiály a technologiemi a ve svých dílech ohledává fyzikální schopnosti a limity materiálů i tvůrčích hranic, které jí sklo jako umělecký materiál umožňuje. V roce 2017 zvítězila s dílem My Chemical Romance na mezinárodní přehlídce Young glass pořádané od roku 1987 každých deset let dánským muzeem moderního skla Glasmuseet Ebeltoft pro výtvarníky do 35 let. Letos získala ocenění v prestižní německé Coburg Prize for Contemporary Glass.
Ján Gajdušek (*1987) je absolvent bakalářského studia mezinárodních vztahů na University of New York in Prague a v současnosti studuje magisterský obor Teorie a dějiny moderního a současného umění na UMPRUM v Praze. Angažuje se ve výstavních projektech mapujících současné umění, od roku 2016 působí jako kurátor soukromé sbírky umění Havrlant Art Collection a od roku 2020 jako kurátor galerie Holešovická Šachta. S Muzeem města Brna spolupracuje na pravidelném výstavním cyklu zaměřeném na české sklo.
Zuzana Kubelková – Inter Alia, 22. 4. 2022 – 14. 6. 2022
Galerie Kuzebauch, Říčanova 19, Praha 6
Otevřeno: po-pá 9-17 h, vstup do galerie je volný (přes Bistro a Café Kuzebauch, popřípadě zazvonění na zvonek Happy Materials).
11. 5. 2022
Aktuálně
►Kryštof Mařatka: Nové světy klavíru
► Evy Eisler – Ochočené nekonečno
► Seminář matériO' Fokus: Trendy a šetrné materiály v praxi 28.11.
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
15. 11. 13:02
Dobrý den, děkuji za další zajímavý článek. Rád bych upřesnil, že v některých z ...
Michael Rada - Recyklovaná jízda: Skateboardy z leteckých součástek i rybářských sítí
18. 10. 16:13
Dobrý den, děkuji za zajímavý příspěvek. Je škoda že autoři nejnovějších publikací, ...
Michael Rada - Řemesla, 1. díl: Proč v Evropě mizejí umělecká řemesla a jaké jsou jejich vyhlídky do budoucna?
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU