Všimáme si
Materiál pro šperk? Od světla po kuřecí kost
Zdobení je starší než oblékání, a dříve dokonce nebylo pouze doménou žen, v dávných dobách se šperky zdobili také muži. Od prvních pravěkých výtvorů ze dřeva, kamene a kosti došlo šperkařství k dnešnímu podivuhodně širokému záběru materiálů. Některé z nich byste čekali spíše na staveništi nebo ve školních penálech.
Šperkařka Tereza Čermáková s mezinárodním vzděláním a inspirací z českého venkova a přírody používá kombinaci plastu a ušlechtilého kovu. Její šperky jsou ze stříbra, které se potkává s perspexem, průsvitným akrylátovým materiálem.
Irské šperkařce Sabrině Meyns je inspirací její vlastní zahrada, která ji oslovuje především na sklonku léta a na podzim. Její šperk je barevně tlumený a dává vyniknout organických tvarům a formám, které se v přírodě objevují právě v době rozkladu. Sabrina si sama ručně vyrábí papír, který kombinuje s ocelí a stříbrem.
Mistrným zpracováním betonu v nábytku, kuchyňských linkách, dřezech i nádobí je již několik let známa česká značka Gravelli. Její designéři používají speciální betonové směsi i pro výrobu prstenů a náušnic. Design je v souladu s chladným minimalismem a šedými odstíny materiálu, a je tak decentní ozdobou pro ženy i muže.
Značka Ko-ra-le, za kterou stojí Marie Janecká, představovala původně jen klasické dřevěné korále. Záhy však tvůrci rozšířili svůj záběr a přišli s kolekcí Modern z ručně foukaného borosilikátového skla. Jemnost sama.
Fastfoodový řetězec přišel s inovativním rozšířením své nabídky. Z kostí kuřat, které Kentucky Fried Chicken servíruje, navrhla designérka Meg C náhrdelníky. Kosti se vyvaří, očistí, natřou lakem a grafitovým vodivým nátěrem. Poté se v lázni pokryjí silnou vrstvou mědi, na kterou přijde konečná vrstva čtrnáctikarátového zlata. Prostě KFC Neklace.
Světelný šperk Neclumi narušuje tradiční pojetí šperku. Nositel světelných náhrdelníků má v oblasti hrudníku připevněn k oblečení miniaturní projektor. Pomocí iPhone aplikace může volit z různých druhů projekce, náhrdelníky jsou navíc interaktivní. Reagují na rychlost chůze, otáčení, na pohyb lidského těla nahoru a dolů a dokonce na sílu hlasu.
Co s pastelkou, která je ořezaná do posledních centimetrů a nedá se udržet v prstech? Jak naložit se starým prkénkem na krájení? Dva angličtí designéři pod značkou Oh Bother z nich vyrábějí prsteny a náhrdelníky.
Na konec diamantový náhrdelník pro Malostranské náměstí – šperk čistě konceptuální. Alžběta Dvořáková umístila střípky skla na viditelná, pečlivě vybraná místa v okolí Malostranského náměstí. Jejich odrazy spojené v kruhu tvoří náhrdelník různých úhlů pohledu.
text: Kateřina Zvelebilová, foto: abrinameyns, terezačermáková, gravelli, ko-ra-le, kentuckyforkentucky, neclumi, OhBotherDesign, alžbětadvořáková
1. 12. 2014
Aktuálně
► Materiály ve scénografických procesech
► Queer materialities, queer technologies
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU
14. 9. 11:41
Děkuji z krásný článek s ještě hezčím názvem.
Bylo by dobré, kdyby díla umělců ...
Michael Rada - Upleteno z plevele
1. 9. 06:58
Dobrý den, děkuji Vám za článek, který navazuje tématicky na mé vlastní texty ...
Michael Rada - „Městské doly“: jak využít potenciál elektroniky, kterou už nepotřebujeme