Všímáme si
Milánská jatka plná designu
Vydali jsme se na exkurzi do centra experimentálního a spekulativního designu a pořídili tam fotoreportáž z Milan Design Week: zastávka Alcova. Přinášíme střípky, které nás v bývalých jatkách na východě Milána zaujaly. Projděte s námi průřezem výstupů od „next gen“ jedinců i studií ze všech koutů světa, kteří skrze instalace a design nábytku, svítidel, dekoru i vůní usilují o udržitelnější svět.
Text a foto: Sára Drobíková
Na první pohled se zdá, že by chátrající komplex budov prorostlý plevelem potřeboval razantní renovaci, aby mohl opět ožít. Opak je ale pravdou. Platforma Alcova, která od roku 2018 sdružuje nezávislé umělce, si v posledních letech prošla dlouhou trajektorií míst, kde vystavuje: od pekařské továrny až po vojenskou nemocnici. Ani tento rok nevynechala svou tradici umístění expozice na urbanisticky a historicky poutavém místě.
Na úplném začátku areálu se návštěvník setká s mobiliářem Habitare Materials, který oplývá vzorky nejrůznějších materiálů. Finské studio Nemo, které materiálový bar (na fotce vlevo) pro milánský festival zprodukovalo, vyzývá návštěvníky, aby si nabrali libovolné množství vzorků a složili z nich kompozice dle libosti. V rámci této interaktivní disciplíny si uživatel hraje s experimentálními materiály, jako je přírodně barvená vlna, bakteriální celulóza (na fotce vpravo), nebo třeba alternativa betonu z kamene a jílu.
Pokračujeme k nejbližší budově s výstavou cirkulárních židlí (studio One to One – na fotce vlevo). Po cestě míjíme výstavu českého reprezentanta Jiřího Krejčiříka. Mladý designér zde pozorovatelům představuje svůj nejnovější artefakt Anne's Altar (vpravo), který vytvořil ve spolupráci se studiem Futuro. Sekretář výrazný jak po barevné, typologické i příběhové stránce lapá pozornost kolemjdoucích.
Po průchodu mí stnostmi s designem od Project 213A nebo výstavou This is Denmark nás čeká ikonická kolonáda (na fotce vlevo), kterou jsme tolikrát zaznamenali na instagramových příspěvcích ještě dlouho před samotnou návštěvou. Polorozpadlé industriální prostředí prozrazuje příběhy temnoty a násilí jatek skrze ocelové koleje s háky (vpravo). I přes strašidelné odkazy jsme nenechali odradit svou pozornost od inspirativních projektů. Kontrast prostředí se skvěle doplňoval s obsahem a někteří vystavující s tématem jatek dokonce pracovali.
Například Natural Material Studio z Dánska reaguje na téma architektury budoucnosti se svou site specific instalací (na fotce vlevo), ve které přehodnocuje vnímání cihly, jakožto pevného materiálu, a transformuje jej do textilní formy. Po východu z budovy nás čeká projekt Frantoio Sociale, shluk výtvarníků tu organizuje workshopy na téma cirkularity (vpravo). Jedna z umělkyň tu zrovna vypráví o svém workshopu, kde zpracovává stavební zříceninu jatek a buduje z ní budky pro ptáky i hmyz, které poté instaluje po areálu.
Putujeme dál, do nejprosvícenější budovy komplexu. Už v prvních momentech jsme pohlceni pestrou škálou výrobků a materiálů, které se nacházejí v nejrůznějších zákoutích strukturované stavby. Od pryskyřicových lavic od Laurids Gallée (na fotce vlevo) až přes chlupaté lampy lidské velikosti přicházíme k hlavnímu koridoru. Na jeho konci návštěvníky ovívá závěsná instalace (vpravo). Slovenské studio „crafting plastics!“ tu předvádí zvlněné biopolymerové mřížky, které se zbarvují dle míry UV ve světle a upozorňují na rizika poškození kůže ve spojení s úbytkem ozonové vrstvy.
V Alcově se dá strávit celý den, pozorovatel tu proplouvá mezi jedním fascinujícím projektem za druhým. Navzdory časovému presu a zavírací době jsme si ale nenechali ujít poklady z kovu. Kocháme se venkovním mobiliářem (Seats System – foto vlevo nahoře), židlemi a skříní od The Good Living Co (dole)....
…nebo soupravou stolu, stoliček a židlí od Arthura Vanderguchta.
Různorodost projektů a produktů, které v Alcově ukazuje nepřeberné množství přístupů, nápadů i materiálů, propojuje nutnost reagovat na celosvětovou environmentální krizi. Touha mezioborových umělců a designérů měnit vztah člověka ke své planetě je evidentní, kam se kouknete, a návštěvníkům nabízí semínka naděje i inspirace. Odcházíme z prezentace svěží mladé designérské generace příjemně překvapeni a těšíme se, co talenti předvedou příští rok.
16. 5. 2023
Aktuálně
► Materiály ve scénografických procesech
► Queer materialities, queer technologies
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU
14. 9. 11:41
Děkuji z krásný článek s ještě hezčím názvem.
Bylo by dobré, kdyby díla umělců ...
Michael Rada - Upleteno z plevele
1. 9. 06:58
Dobrý den, děkuji Vám za článek, který navazuje tématicky na mé vlastní texty ...
Michael Rada - „Městské doly“: jak využít potenciál elektroniky, kterou už nepotřebujeme