CZ / ENG

Všímáme si

Projděte módním bestiářem. Ve Florencii uspořádali výstavu Animalia Fashion

Ve florentském renesančním paláci Pitti v Galerii módy je možné zhlédnout až do 5. května 2019 vzrušující výstavu. Oděvy a doplňky slavných couturiérů současnosti doprovázejí malby starých mistrů, středověké ilustrace a renesanční rukopisy. 

Projděte módním bestiářem. Ve Florencii uspořádali výstavu Animalia Fashion
Zavřít Labutě a Ulyana Sergeenko (foto: Andrea Acampa)

 


Text: Jana Máchalová


Výstava ukazuje téměř stovku módních oděvů, klobouků, obuvi a doplňků. Oproti nim stojí například reprodukce kreseb, které vznikly podle příručky Tacuinum sanitatis. V renesanci byl tento ikonický herbář, který sepsal arabský lékař v 11. století, velmi ceněn a jeho ilustrace se již tehdy staly inspirací pro řadu umělců, kteří pokládali přírodu za božskou a snažili se ji napodobovat. Z pozorování přírodních tvorů vycházejí i mnozí módní tvůrci současnosti. Právě na jejich poetický dialog s říší živočichů se zaměřili kurátoři výstavy Animalia Fashion.

Labutě, Katsuya Kamo a Red Valentino (foto: Antonio Quattrone)

Korál a Sergio Rossi (foto: Andrea Acampa)

Prezentace v paláci Pitti je pojata jako fantazijní procházka dějinami zoologie, a současně nám představuje modely z textilií, kůže, peří, kovu a plastů jako jakýsi bestiář módy. Při prohlídce se setkáváme například se srovnáním ženy s labutí – tou nejelegantnější transformací, která na šatech i kloboucích podtrhuje lehkost letu, metamorfózu krásné ženy. Tuto jemnost využili ve svých návrzích salony Chanel, Lagerfeld, Red Valentino, zatímco drsnější, slavná Iris van Herpen, iniciátorka 3D v textilní tvorbě, si zvolila jako inspiraci pro svou obuv kly prasete celebeského a pro šaty štětiny z ježka.

V říši fauny, která dočasně obydlela florentský palác, nenalezneme zebry, leopardy ani  tygry. Tito tvorové jsou již v módním světě jako zdroj inspirace příliš ohranou písničkou. Výběr módních předmětů v konfrontaci s muzejními artefakty často evokuje surrealistické myšlení, které tak rádo brázdilo neznámé vody. Do módy proniklo ve třicátých letech 20. století. Byli to například Neptunovi poddaní – ryby, lastury, koráli a krabi –, kteří návrháře fascinovali.

Humr, Marios Schwab, Maison Schiaparelli, Yiqin Yin a Maison Margiela / Matthieu Blazy (foto: Antonio Quattrone)

Surrealistická vize mořského světa přetrvává i v současné módě. Na výstavě uvidíme například kraba strategicky umístěného na šatech Elsy Schiaparelli, nazývaných Humří toaleta. (Jde konkrétně o jednu z jejich verzí ze salonu Maison Schiaparelli z kolekce jaro/léto 2016.) Z hlubin se v rámci expozice vynořují i pouzdrové šaty z rybích šupin od Y. S. Laurenta nebo korálové modely z novodobých kolekcí Valentina či Gareth Pungha.

Surrealistickým symbolem metamorfózy byl také motýl jako přeměna pozemskosti do transcendentna. Ani on neunikl pozornosti kurátorů výstavy?Motýl ohlašující zánik hmyzí larvy – memento mori. Současní módní tvůrci jakoby kráčející ve stopách Elsy Schiaparelli ukazují, že motýl naznačuje život symboličtěji, nevstupuje do hry jen jako dekorace. Jeho eruptivní trojrozměrnost vystupuje z povrchu oděvů a vydává svědectví o své nové úloze. Módní design přenesl motýla na téměř každou část těla, na rukavice, knoflíky, tvary kabátků.

Motýli, Maison Schiaparelli, Valentino, Nino Lettieri a Mary Katrantzou (foto: Antonio Quattrone)

Hmyz, Lydia Courteille, Hemmerle, Roberto Coin, Chopard a Lorenz Baümer (foto: Antonio Quattrone)

Výstava Animalia Fashion ukazuje setkávání tvůrčí síly návrhářů s přírodními fenomény v podobě hmyzu, ptáků, ryb, mušlí, korálů, hadů, běžných savců i korýšů. Proces módní tvorby může být záměrný, podvědomý či náhodný, ale na této výstavě je důležité oko návštěvníka, který je nucen identifikovat a propracovávat se k překvapivým souvislostem.

Jak konstatoval filozof Henry Bergson: „Oko vidí pouze to, co je mysl připravena chápat.“ Skrze imaginární pseudovědeckou čočku koexistují šaty, šperky a doplňky s vycpanými zvířaty, hmyzem v kazetách, hady ve formaldehydu a s uměleckými díly a vytvářejí ideální a evokativní kabinet kuriozit, který se rozprostírá místnost od místnosti. Provází diváka výstavou a současně podtrhuje jeho zájem o ostatní živé bytosti – často s obdobně překvapivými výsledky, jaké nabízejí představené módní kreace.    

Výstava vznikla ve spolupráci s Galerií Uffizi a s dalšími, především florentskými muzei, Etnografickým a Antropologickým, odkud byly vypůjčeny exponáty vytvářející pozadí pro modely a dokreslující námětové řady.

1. 11. 2020

Komentáře

PŘEDMĚTAUTORDATUM

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek




© Copyright 2013 Happy Materials, s.r.o.
Obsah časopisu je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření článků včetně fotografií bez souhlasu vydavatelství je zakázáno.
Design © Helena Jiskrová
Tvorba webu: NETservis s.r.o.